בנייה ב E1 ומשמעותה

                        

הבנייה באזור E1 עליו הכריזה ממשלת ישראל כ"עונש" לפלסטינים עקב הכרת האו"ם בהם כמדינה משקיפה, מהווה עונש לכולנו, ישראלים ופלסטינים. בנייה ב E1 חורגת בחומרתה מבנייה בכל מקום אחר בשטחים ובירושלים המזרחית שכן היא מהווה אבן ראשה שמאחדת שלושה מהלכים שנועדו לנתק את ירושלים המזרחית מהמדינה הפלסטינית, לבצר ולהרחיב את גבולותיה עמוק לתוך הגדה המערבית, לשבור את האפשרות לקיומה של ריבונות פלסטינית רציפה הן בירושלים והן בגדה המערבית.
 
1. בנייה ב E1 תחסום את הרצף בין ירושלים המזרחית לגדה המערבית. בצפון ירושלים ודרומה כבר נוצרו רצפים ישראליים המורכבים משכונות, כבישים וגדר ההפרדה, שמנתקים בין ירושלים המזרחית לשטחים. הפתח היחיד ממזרח ייחסם עם הבנייה ב E1, תנתק את ירושלים מהשטחים עליהם מיועדת לקום המדינה הפלסטינית ותמנע ממנה להיות בירתה. ללא שתי בירות בירושלים, לא יהיה הסדר של שתי מדינות.
 
2. E1 יחבר את ירושלים למעלה אדומים. שטחה המוניציפלי של מעלה אדומים דומה לשטחה של תל אביב, והוא הולך ומוקף בגדר ההפרדה שבנייתה לא הושלמה. בצפון ירושלים ודרומה ישנן שתי "בועות" של התנחלויות שמתחברות ברצף של שכונות, כבישים וגדר ההפרדה לירושלים ויוצרות את "ירושלים רבתי", שמורחבת עמוק לתוך הגדה המערבית. בנייה ב E1 תחבר את מעלה אדומים על שטחה העצום וההתנחלויות הסובבות אותה לירושלים ותיצור בועה שלישית שגם חוצה את הגדה המערבית לשניים.
 
3. אזור E1 מהווה את החתיכה האחרונה בפאזל של התנחלויות שמתחיל על הקו הירוק בשכונת מוסררה מול שער שכם, עובר ברובע המוסלמי, בהתנחלויות ובגנים הלאומיים בסילוואן והר הזיתים, נשען על הר הצופים והמכללה הצבאית שתוקם סמוך לו, שיתחברו לאזור E1 באמצעות גן לאומי פיקטיבי. E1 יתחבר למעלה אדומים, ששטחה יוקף בגדר שתגיע למבואות יריחו ותחתוך את הגדה המערבית לשניים.
 
גורמים רבים טוענים שבנייה ב E1 היא המסמר האחרון בארון המתים של פתרון שתי המדינות. לכל הפחות, יוזמה זו תקשה מאוד על האפשרות להגיע לפתרון, שגם כך לא נראית קלה או קרובה. לכן, שלושה ראשי ממשלה - שרון, אולמרט ונתניהו - התחייבו בפני ארה"ב שלא לקדם את הבנייה באזור. אך תחנת משטרת ש"י שנבנתה שם שימשה כאמתלה למערכת של כבישים ותשתיות שמהווה בסיס לשכונה שלמה, וקהילות של בדואים הולכות ומפונות משם בשנה האחרונה.
 
מזה זמן אנו טוענים שבכוונת הממשלה לבנות ב E1 ולסתום את הגולל על האפשרות להסדר שלום במתווה של שתי מדינות לשני עמים, ומחכה רק להזדמנות פוליטית. כרגע, נראה שנמצא התרוץ לעשות זאת. כמקובל, הדבר נעשה ללא דיון ציבורי בכוונות מאחורי המהלך ובהשלכותיו, אלא מוסווה כעוד יוזמת בנייה בהתנחלויות ובירושלים המזרחית.
לקריאת דו"ח עיר עמים על E1 ומשמעותו, לחצו כאן.