דו"ח מעקב הר הבית 3 -נובמבר דצמבר 2014

18/12/2014
דף מעקב 3 - הר הבית: השחיקה הנמשכת בהסדרים הקיימים
"אחרי החגים" 15 באוקטובר- 30 בנובמבר דצמבר 2014

דף המעקב מיועד להביא בפניכם את המידע המפורט בנוגע לשחיקה הנמשכת בהסדרים הקיימים במתחם הר הבית – חראם אל שריף.
תמצית
בדף המידע הקודם תיארנו כיצד המתח הגובר סביב הר הבית התעצם בתקופת חגי תשרי ברצף של עימותים אלימים, שיח מתלהם והחמרה מדאיגה בהגבלות המוטלות על כניסת מתפללים מוסלמים להר. אירועים אלו הגיעו לשיא עם ניסיון ההתנקשות בפעיל תנועות המקדש יהודה גליק ב-29 באוקטובר. גליק נפצע קשה.

לאחר נסיון ההתנקשות ולאורו הפעילו פעילי תנועות המקדש לחץ רב לשינוי הסטטוס-קוו בהר הבית. לחצים אלו, שאליהם התלוו המשך והחמרת הגבלות הכניסה בפני מתפללים מוסלמים להר הגבירו את המתח ואת תחושת האיום בצד הפלסטיני והמוסלמי. מתח זה הוצג כהסבר עיקרי – הן בידי גורמים פלסטינים והן על ידי גורמי ביטחון ישראלים – לשני הפיגועים הרצחניים שאירעו בירושלים במהלך חודש נובמבר, ובאופן כללי לגל האלימות החריף במזרח העיר.

ההידרדרות בהר הבית פגעה גם ביחסיה של ישראל עם ארה"ב וירדן. ירדן אף החזירה את שגרירה להתייעצויות, במחאה על מדיניות ישראל בהר.

כפי שניתן לראות בהמשך, אמנם למחרת ניסיון ההתנקשות בגליק הר הבית/חראם אל-שריף נסגר לחלוטין למבקרים מוסלמים ולא מוסלמים כאחד. זו היתה הפעם הראשונה מאז פרוץ האינתיפאדה השניה בשנת 2000 שההר נסגר באופן מלא. אך לאחר מכן הן משטרת ישראל והן ראש הממשלה ושריו הבכירים החלו להדוף בצורה ברורה את הלחצים של תנועות המקדש שגברו לאחר נסיון ההתנקשות. בכך הם העבירו מסר חד משמעי שההסדרים בהר הבית אינם עומדים להשתנות: ...המשך קריאה