ובליבה פצע - סיפורו של כביש בגין בבית צפפא

20/02/2014
ובלבה פצע – סיפורו של כביש בגין בתוך בית צפאפא
ינואר 2013
 
בתוך שכונת בית צפאפא מתבצעות עבודות מאסיביות להסבתו של כביש פנימי לאוטוסטרדה של שישה מסלולים ויותר. הכביש החדש יבתר את השכונה לשניים, ינתק כבישים פנימיים בתוך השכונה, יהווה מפגע סביבתי אדיר, וישנה לחלוטין את אופיה של השכונה השקטה.
בית צפאפא היא שכונה בדרום ירושלים, בה חיים כ-9,300 תושבים. חלקה הגדול של השכונה מצוי בירושלים המזרחית. עד שנת 1967 הייתה השכונה חצויה בין ירדן לבין ישראל. בין שני חלקיה הפריד קו מסילת הרכבת. מעמדם של רוב תושבי השכונה הוא מעמד של תושבי קבע. מיעוטם אזרחי ישראל.
 
הכביש המתוכנן ישלים את החיבור בין שני כבישים מהירים (אוטוסטרדות) המחברים שני גושי התנחלות מרכזיים לירושלים ולאזור תל אביב: כביש המנהרות מדרום ירושלים, המוביל לגוש עציון (כביש מס' 60), וכביש 443 מגבעת זאב בצפונה של ירושלים לאזור מודיעין. שני הכבישים מחוברים היום כמעט לגמרי  באמצעות כביש בגין החוצה את ירושלים מצפון לדרום. הכביש המתוכנן ישלים את חיבורו של כביש בגין לכביש המנהרות.
 
עם פריצת הכביש בבית צפאפא, יחוברו שלושת גושי ההתנחלות הגדולים באזור ירושלים (גוש עציון בדרום, גבעת זאב בצפון ומעלה אדומים - באמצעות כביש מס' 1 - במזרח) לרשת כבישים מהירה שתחצה את העיר מדרום, צפון ומזרח. בכך יושלם שלב משמעותי נוסף בתוכנית ממשלתית בעלת משמעויות פוליטיות כבדות משקל, להרחבה משמעותית נוספת של גבולות ירושלים על פי מתווה של "ירושלים הגדולה" החובקת את גושי ההתנחלויות סביבה, חודרת עמוק אל לב הגדה המערבית, מפצלת את הגדה המערבית ומנתקת ...המשך קריאה