כביש 4 ידרוס את בית צפפא

                        

סלילת כביש 4 בבית צפאפא זה סיפור ענק שעבר מתחת לרדאר של כולנו. ולא במקרה, שכן הדבר נעשה במחטף וללא דיון ציבורי.

בחודש האחרון החלו עבודות להארכת כביש 4 (בגין) דרך שכונת בית צפפא. הכביש יחבר את התנחלויות גוש עציון דרך כביש המנהרות וכביש בגין ומשל לכביש 443 ולהתנחלויות שמצפון לירושלים. זהו כביש פוליטי שמטרתו להדק את "ירושלים רבתי" המורכבת מהעיר המורחבת עצמה ומגושי ההתנחלויות הסובבים אותה. בשאר מקטעי הכביש, הקפידו לסלול אותו בין שכונות ולא בתוכן, אך כשמדובר בשכונה פלסטינית, לא מקפידים על עיקרון זה וגם לא על הליכי התכנון. בשאר המקומות נעשו תכניות מפורטות שהוגשו להתנגדויות הציבור - הקטע שעובר דרך בית צפפא נבנה על בסיס תכניות כלליות בנות עשרים שנה וללא שהתאפשר לתושבים, שכ-200 משפחות מהם ינותקו מהשכונה על ידי הכביש שיעבור במרכזה ובצמוד לבתי התושבים, להתנגד כמקובל.

ברור שכביש מהיר בן שישה מסלולים לא היה נסלל דרך שום שכונה ישראלית בירושלים, ודאי לא במחטף תכנוני שכזה. אך בעיר ה"מאוחדת" אין דין אחד לתושבים ישראלים ופלסטינים. כך, תושבי בית צפפא מוצאים את עצמם מול עובדה מוגמרת ונאלצים לעתור לבית המשפט. 

לתושבי בית צפאפא יש גם הצעות קונקרטיות אשר יצמצמו את הנזק שהאוטוסטרדה הזו תגרום להם. העירייה, במקום להידבר עם התושבים, מפזרת איומים מרומזים. בבית המשפט אמר היועץ המשפטי של עיריית ירושלים שהתושבים לא צריכים להתנגד לכביש כי "בנינו להם שני בתי ספר חדשים". בניית בתי ספר היא מחובתן של הרשויות. כשישראל סיפחה את ירושלים המזרחית (חלק מבית צפפא שוכן בירושלים המערבית) היא לקחה על עצמה מחויבות משפטית לספק חינוך חובה חינם לתושביה, והיא לא עומדת במחויבות זו. לא מדובר ב"טובה" לתושבים שתימנע מהם אם יתנגדו לאוטוסטראדה בת שישה נתיבים שתדרוס, פשוטו כמשמעו, את שכונתם.

לקריאת ניירות העמדה של עיר עמים בנושא: בעברית לחצו כאן. בערבית : לחצו כאן ובאנגלית לחצו כאן

לשליחת פקס הקורא לעיריה ולמשרד התחבורה לעצור את העבודות: לחצו כאן