כתב עתירה בית ספר בג'בל מוכבר

27/07/2015
עתירה שהגשנו יחד עם הוועד המרכזי לבתי ספר בג'בל מוכבר, והורים נוספים לתלמידים ולתלמידות בשכונה, באמצעות עו"ד איתי מק, נגד עיריית ירושלים ומשרד החינוך, בשל החלטתה של העיריה שלא לפתוח תיכון עירוני רשמי לבנים בכפר, בבניין שהועמד לרשותה בעזרת הוועד למטרה זו.

כמפורט בעתירה, בדומה למצב בשכונות פלסטיניות אחרות במזרח ירושלים, קיים מחסור תמידי בכיתות לימוד בכפר ג'בל מוכבר; בולטת לעניין זה המצוקה המחפירה של תלמידים נערים בגיל התיכון בכפר. בכל שנה מסיימים את לימודי חטיבת הביניים בכפר כ-300 תלמידים. מתוכם נקלטו בעבר רק כ-120 תלמידים בשנה, בתיכון היחיד בכפר תיכון "סכנין", בי"ס מוכר לא רשמי. כ-180 תלמידים שמסיימים את לימודי חטיבת ביניים נותרים ללא כל מענה, ומנסיון העבר העגום סופם הצפוי הוא לנשור ממערכת החינוך. השנה גם מסרבים הורי התלמידים לרשום את ילדיהם לתיכון סכנין היחיד בכפר, לאור תלונות קשות משך שנים על איכות החינוך בו. מכאן שאין לקראת שנת הלימודים הקרובה כל מסגרת תיכון ראויה למחזור שנתי של 300 בנים בכפר.

לאור המצוקה הקיימת, לפני זמן מה ולאחר מאמצים רבים הצליח ועד ההורים בכפר לאתר בעצמו בניין בשכונה שיוכל לשמש כתיכון לבנים. בתיווך הוועד, העירייה הגיעה להסכם שכירות עם בעלי המבנה, ומשפצת אותו כך שיוכל לשמש כמבנה חינוך עירוני כבר ביום 1.9.2015. להפתעת ההורים והוועד, התברר כי בניגוד למצופה מייעדת העיריה את הבניין לא כתוספת כיתות, אלא כתחליף למסגרת קיימת אחרת בכפר לתלמידות.

הן הוועד והן הורים רבים נוספים, גם לבנים וגם לבנות בכפר, מתנגדים לתכניתה זו של העיריה. משמעותו של "משחק הכיסאות" שמתכננת העיריה במקרה זה הינה כי הבנים בשכונה יישארו ללא מענה כלשהו לאחר סיומם של לימודי חטיבת הביניים. ניסיון העבר מוכיח כי הנזק שייגרם יהיה בלתי הפיך – קיים סיכוי אפסי כי המחזורים של הבנים שיסיימו את לימודיהם בחטיבת הביניים ימתינו עד שיימצא להם בהמשך פתרון בכפר, ואח"כ יחזרו וישלימו את לימודיהם. רובם המוחלט של התלמידים שינשרו, לא ישובו עוד למערכת החינוך.

העותרים מבהירים כי הוועד בכפר מנהל במקביל מאבקים עיקשים מול העיריה לשיפור כל מסגרות החינוך בכפר, הן של הבנות והן של הבנים. זאת מתוך תפיסה שחינוך הבנים והבנות חשוב במידה שווה להווה ולעתיד הכפר. כראיה לכך...המשך קריאה