עליית יהודים להר הבית - כמסווה למהלך לאומני קיצוני לשינוי הסטטוס קוו

03/04/2014
נייר עמדה: דרישה ל"עליית יהודים להר הבית" –
כמסווה למהלך לאומני קיצוני לשינוי הסטטוס קוו
מוגש לוועדת המשנה ל"עליית יהודים להר הבית" של ועדת הפנים של הכנסת
 

קיימת חשיבות דרמטית להכרתם והבנתם של המניעים הרחבים והנסתרים מאחורי הכותרת התמימה לכאורה של "עליית יהודים להר הבית". כפי שנבהיר להלן, לאורם של מניעים אלו, החלטות שייקבעו בידי הוועדה, ככל שהן יובילו לשינוי הסטאטוס קוו הקיים זה שנים במתחם, עלולות להירתם למאבק רחב הרבה יותר מזה המוצג באופן גלוי, שהשפעתו המקומית והמדינית עלולה להיות לא פחות מהרסנית.

  1. מזה 1,300 שנה מתחם הר הבית מצוי בניהול בלעדי של גופים אסלאמיים. מאז המאה ה-16 נקבע הסטאטוס-קוו לפיו מתחם הר-הבית/אל-חרם א-שריף הוא אזור תפילה מוסלמי, ואילו הכותל המערבי הוא אזור תפילה המיועד ליהודים. חלוקה זו שבה ונקבעה בידי ישראל ביוני 1967, מתוך הכרה ברגישות המקום.
  2. סוגיית הר הבית היא מהמורכבות והרגישות שעל סדר היום של מדינת ישראל. יש לזהותה בעיקר כסוגיה מדינית,  בעלת השלכות רחבות, לאומיות ובינלאומיות, אחת משאלות רבות של ריבונות בירושלים, של פתרון מדיני בירושלים. ככזו היא צריכה להיות אם בכלל רק חלק מהמו"מ המדיני בין ישראל לפלסטינים. כל דיון בשינוי הסטטוס קוו בהר הבית, ככל שיתקיים, לרבות עליית יהודים אליו, חייב להיוותר רק לערוצים מדיניים.
  3. את המאבק לקידום עלייתם של יהודים להר הבית עוטף שיח הזכויות והדרישה לחופש הפולחן, אך מובילי מאבק זה, ובהם אנשי ציבור, כפי שנדגים להן, רואים בכך שלב בלבד בדרך להגשמת מטרתם - ייסודו של בית המקדש השלישי, ובמשתמע או במפורש, ייסודו במקומם של קודשי האסלאם המצויים במתחם, כפי שידגים להלן קבץ הציטטות שאספנו:

§         "החזון שלי הוא בניית בית המקדש ואנו נבנה אותו במו ידינו"
(יהודה גליק , יו"ר הקרן למורשת הר הבית[1]).
§         עיתונאית "מקור ראשון" דינה אברמסון דיווחה שבמהלך סיור בהר עם עיתונאים מהימין, אמר יהודה גליק כי "עוד מעט המוסלמים יסתלקו ואנחנו נבנה את בית ...המשך קריאה

מול הרשויות
03.04.14

More on הר הבית/חראם אל שריף