התנגדות למתחם קדם

30/12/2014

-20 מטרים בלבד מחומת העיר העתיקה בירושלים וכמאה מטרים מרחבת הכותל המערבי, על סף אחת השכונות הצפופות והמוזנחות במזרח ירושלים, סילוואן, מתוכנן לקום פרויקט גרנדיוזי, שעוד הרבה לפני הנחת אבן הפינה מעורר התנגדות חסרת תקדים. פרויקט הבנייה, שמוכר כמתחם קדם ואמור לקום באזור חניון גבעתי שבמעלה סילוואן, עתיד להיות מרכז מבקרים גדול ביוזמת עמותת הימין אלע"ד, שבו יהיו, בין השאר, מוזיאון, אודיטוריום ושער כניסה לגן הלאומי עיר דוד.

על פי התכנון, הבניין שיוקם יתנשא לגובה של שבע קומות על שטח של 16,600 מטרים מרובעים בקומת הקרקע שלו. במפלס הנמוך ביותר תהיה "קומה ארכיאולוגית" שתשמר את הממצאים שנמצאו בחפירה הנערכת במקום בשנים האחרונות ותאפשר גישה אליהם. מעל לקומת הארכיאולוגיה מתוכנן "חניון אוטומטי" המיועד ל-250 כלי רכב, ומעליו אגף תיירותי שיכלול כיתות לימוד, אולמות מייצגים, אודיטוריום, חנויות מזכרות, מסעדה, משרדי הנהלת עיר דוד ועוד. גגות המבנה יהיו נגישים לציבור. המבנה יחובר לרחוב ההרודיאני התת-קרקעי שמחבר בין עיר דוד לבין רחבת הכותל המערבי.

אולם לצד התמיכה הממסדית, קמה לתוכנית קואליציה רחבה ומגוונת של מתנגדים בהם אדריכלים, ארכיאולוגים, סופרים ומשוררים, אישי ציבור ואקדמאים. אלה מצביעים על כך שהבניין הענק צפוי לשנות את קו הנוף של חומות העיר העתיקה ויהווה תקדים יוצא דופן לבנייה פרטית ומסיבית על גבי תל ארכיאולוגי בעל חשיבות מדעית נדירה. אל המתנגדים מצטרפת גם סוכנות אונסק"ו של האו"ם. זאת אף על פי שיו"ר הוועדה הישראלית של אונסק"ו, האדריכל אריה רחמימוב, הוא בעצמו המתכנן של המתחם.

אחת ההתנגדויות שהוגשה היא על ידי האדריכל חיים יעקובי בשם שורה ארוכה של אנשי ציבור, אדריכלים, חתני פרס ישראל ואקדמאים, בהם המשוררים חיים גורי ואגי משעול, הסופר דויד גרוסמן, האדריכל דוד קרויאנקר, האמן לארי אברמסון, חוקר ירושלים וסגן ראש העיר לשעבר מירון בנבנישתי, והפרופסורים ירון אזרחי, רוני אלנבלום, אלישע אפרת, דוד גוגנהיים, יורם בילו, יוסי בן ארצי ורבים אחרים. "ירושלים היא כל כך ירושלים כבר אלפי שנים", אמר חיים גורי, "היא שלוש דתות ושני עמים שנתלים עליה, זו עיר כל כך מופלאה ודבר כזה לא יכול להיעשות כחוצפה של צד אחד. אני מאוד חושש מהדבר הזה".

מצ"ב ההתנגדות
 

...המשך קריאה